← Tillbaka till allt om hår

Träning + hår? · 2016/01/11

Nytt år, nya löften och nya mål?

Många frågar hur man ska göra med håret när man tränar. Jag tänkte visa er!

När jag ska springa (eller let’s be honest, gå väldigt fort just nu iallafall…) så gillar jag känslan av en flygande tofs men det är inte särskilt bra för håret. Det blir väldigt tungt, oftast för överhåret. Det beror ju självklart på hur långt eller tjockt hår du har, tyngden varierar ju, men överlag. Så då väljer jag hellre att fläta, gärna inbakad för jag gillar inte hår som hänger när jag ska träna. Det är särskilt bra för er som är trogna era tvättrutiner. Desto mindre hår som hänger ner i ansiktet, desto mindre som blir fett. Vi kan prata mer om träning och tvätta håret en annan gång, om någon känner för det?

Ska jag gå en lång promenad tycker jag en hästsvans eller slarvig knut är bra. Gillar inte hår i nacken när man ska gå långt för det blir svettigt och kliar. Med promenader blir det inte riktigt lika ryckigt och hoppigt, då blir tyngden också helt annorlunda.

När jag ska träna exempelvis yoga/bodybalance etc så gillar jag en väldigt hög knut. Jag är ingen tjej som står på huvudet men det händer ju att man måste luta sig framåt och då vill jag inte att något hår ska hänga ner i ansiktet. Jag vill ju också kunna ligga på rygg utan nåt bulligt i nacken. Därför väljer jag den höga knuten. Jag använder en fly tie och några bobbypins. Det räcker och det blir stabilt.

Hur har ni ert hår när ni tränar? Ni som tränar ofta; tänk på att variera era frisyrer. Det blir mycket mera slitage om hårsnodden sitter på exakt samma ställe varje dag.  

Har ni frågor så var inte rädd för att ställa dom här under!

Leave a Reply