← Tillbaka till allt om hår

När kunden ringer tillbaka och inte är nöjd… · 2017/03/14

Hej! Jag vet att det är drygt en vecka sen och att ni vill höra allt om Spanien. Det kommer! Jag har gjort en vlogg för er som inte kan vänta, men jag har givetvis MASSA smaskiga saker att berätta som jag inte tog upp i videon.

Först vill jag dock prata om det här med kunder som ringer tillbaka och inte riktigt är nöjda. Vad ska man svara? Hur hanterar man sitt egna ego? Och viktigast, hur löser man situationen?

Ni vet att jag inte döljer något för er, dåligt som bra, därför ska vi ta upp detta som hände mig i helgen!

Kunden har tidigare gått hos min kollega men eftersom hon vart sjuk efter resan så fick jag pressa in henne i schemat. Har noll koll på vem hon är, hur hon ser ut eller hur hennes hår är. (Ni som mailat mig vet att jag gillar att ha koll)

Iallafall, hon ville ha lite mörkare men ändå balayage. Vi diskuterade länge vilken den mörka färgen skulle vara och sen att det skulle mötas upp med balayage. Balayage är ju så flummigt, det är OMÖJLIGT att säga exakt hur det kommer bli i förhand men kunden verkade vara helt med på det.

Vi gick från detta:

IMG_0227

Till detta:

Alltså hur fint som helst! Detta är också den bild som nu delats flest gånger av andra sidor på Instagram. Love it!

Men kunden hörde alltså av sig dagen efter och förklarade att hon nog skulle vilja uppleva sig själv ännu mörkare. Man HÖR att kunden är besvärad av att ringa men jag måste säga detta:

Det är det absolut BÄSTA när kunden ändå har såpass förtroende för en att hon ringer tillbaka och ber om en lösning. Det finns såååååå många som skotar en direkt och går vidare, lämnar en dålig review och snackar skit till sina kompisar. Jag knölade in henne i schemat direkt på måndagen och förklarade att det skulle vara lätt ordnat.

För många gånger är det så lätt att fixa.

Väl tillbaka så gjorde jag omvänd balayage på några partier med samma färg som vi lagt i botten sist och sen satt hon 25 minuter med det. Allt som allt utan styling så tog det knappt en timme att få klart färgen. Så enkelt är det! Och GIVETVIS bjöd jag henne på det eftersom jag kände att det kanske varit ett missförstånd från min sida HUR mycket mörkt som skulle vara kvar.

Ljuset är lite olika på bilderna med som ni ser men mycket mörkare och jag fick sen ett sms på kvällen där hon sa att hon var jättenöjd med sitt hår nu! Så enkelt!

Ska tillägga som hon sa, första färgningen var inte FUL det var bara att hon ville känna sig lite mörkare fast med ljusa partier. Hon var nöjd första gången hon gick men när hon fick känna in det hemma så kom hon fram till att det var mer mörkt hon ville ha. Så är det ibland! Man måste gå hem och känna lite.. 

 

Ni som är frisörer; berätta gärna hur ni får tillväga när ni får en missnöjd kund. Eller ni som är kunder, berätta hur ni blivit bemötta.

 

 

MEN!! Varning. Det är inte SJÄLVKLART att man ska bli bjuden på sin “omfärg”. Många gånger blir man utnyttjad som frisör och kunderna går fortfarande på det gamla hederliga “kunden har alltid rätt”. Nej. Inte i min stol. OM du är frisör och vet med dig att du gjort allt som kunden bett om så ska du inte göra något extra gratis. Det kan bli missförstånd och om du är tveksam så ger du kunden gratis behandling, men om du är säker så ska du stå på dig själv. Var rak i ryggen. Var stolt. Låt ingen stampa på dig. Jag skiter helt ärligt i “omdömen” när jag märker att det är kunder som satt det i system. Dom åker raka vägen ut! Jag låter hård nu men vi har råkat ut för många konstiga typer det senaste… Ni skulle inte tro mig!

Leave a Reply