← Tillbaka till Tips & inspiration

Det är dags! · 2015/05/30

Innan Molly kom så lovade jag mig själv en månad av fri tid och sen skulle det bli ordning igen. I onsdags blev hon en månad och nu är det alltså igång. Jag pratar om matrutiner och motion. Gravidkilon som ska bort och en mage som ska komma i ordning. Bland annat. Det är så mycket med min kropp som jag märkte blev sämre av en annorlunda kost, men om sanningen ska fram så kunde jag inte äta så under graviditeten. Det vände sig verkligen i magen!

För mig passar lågkolhydratskost allra bäst. Alltså, bort med socker och stärkelse, in med massa broccoli. Det allra jobbigaste med den kosthållningen är dag 3. När sockerdjävulen börjar härja och man får huvudväk, svettningar och dåligt humör. Jag klarar ingenting den dagen. Det är som feber ungefär. Jag kan dessutom bli snurrig och väldigt matt. Är det inte hemskt egentligen? Att äta något som sedan ger samma symptom vid avvänjning som diverse narkotika-sorter?

Men, jag vet att det finns fler där ute som behöver vänja sig av med socker! Så mina bästa tips för att överleva dag 3 kommer här:

  • Mitt nya mantra: Allt går över! Du kommer inte dö och du kommer klara det. Har ännu inte hört något fall där en person strukit med på grund av sockeravvänjning.
  • Massa vatten! På riktigt, MASSOR. Jag brukar ha en petflaska och så fyller jag den två gånger om dagen. Du kommer kissa mer och det för mig till nästa punkt…
  • Vitaminer. Ät tillskott. När man kissar mycket så åker också mycket av näringsämnena (tillsammans med socker!) ut och då är det viktigt att fylla på. Desto bättre och mer välbalanserat ditt vitaminlager är, desto bättre kommer du må snabbare. Omega 3, d-vitamin, c-vitamin, zink och magnesium brukar jag se till att få i mig den första veckan åtminstone.
  • Jag hoppas du redan slängt allt när du bestämde dig, för du kommer definitivt inte klara det dag 3.
  • Ät oftare. Se till att aldrig bli vrålhungrig. Lägg in ett extra mål mot vad du brukar så borde det räcka.
  • Pinterest. Inspiration. Det gör susen!

I mitt fall så lockar alla typer av jumpsuits just nu! Eller långklänningar med markerad midja. För mig handlar det inte om att ha den snyggaste kroppen. Jag har bristningar och en degklump till mage just nu, den kommer aldrig bli sig lik. Men att känna sig fin i sina favoritkläder och att faktiskt kunna ta på sig vad man vill (utan att någon pekar som på zoo)… och gärna snurra några huvuden när man ändå är igång. Det är allt jag vill! Och framförallt, ha en kropp som mår bra. Det går före allt!

Vad är era bästa tips för att komma ifrån socker? 

One Response to “Det är dags!”

  1. Emma

    För mig passar det bäst att aldrig bli sådär jättehungrig för det är när jag är hungrig som jag går och letar i skåpen! Så äta måltider och vara mätt så har jag inget sug efter socker eller sötsaker :)

    Svara

Leave a Reply