Inför frisörbesöket

Jag fick en fråga av en kund; varför ska man inte tvätta håret innan man kommer till frisören?  

Och detta leder nu till att jag istället ger er en guide inför nästa frisörbesök!

Nej, du behöver inte tvätta håret innan du ska till frisören.
Dels för att (och nu utgår jag enbart från mig själv, alla jobbar inte likadant) jag kommer ändå tvätta det. Jag vill känna på ditt hår i blött och lära mig så mycket om ditt hår som möjligt under besöket. Här kan jag känna om ditt hår behöver fukt, proteiner osv. Jag lär mig också hur elasticiteten i håret är och hur det svarar på vatten. Detta momentet är viktigt!

Och dels för att jag hade aldrig klippt ett smutsigt hår! Min sax slits mycket snabbare (och detta är inte billiga verktyg) i ett smutsigt hår, men sen så går det inte att göra ett rättvis klippning när håret böjt till sig, lagt sig i virvlar, tovat sig osv.

Ska du färga håret så gör det inget om det är smutsigt. Färgen tränger igenom både avgaser, fett och stylingrester. I vissa, sällsynta fall, vissa hårtyper, kan man behöva ett rent hår, men isåfall hade jag ändå velat tvätta det själv innan.
Däremot om jag ska göra exempelvis balayage med ett naturligt utgångsläge så kan det vara bra om håret är relativt nytvättat, eller åtminstone ligger som det oftast gör. Detta för att se hur håret faller när kunden själv fixat det och fånga upp de partier man vill framhäva.

När jag känner mina kunder såpass väl som jag gör, så vet dom bättre än att komma med nytvättat hår! Skämt åsido, men varför tvätta håret om vi ändå ska tvätta det igen samma dag? Det är bara onödigt slitage, utöver den kemiska behandling man dessutom gör. Jag älskar när kunderna kommer med otvättat hår, för vissa har det till och med blivit en tävling. “Jag har gått en HEL vecka utan att tvätta nu, är du stolt?”. Om jag är! Men detta innebär också att jag kan se hur du sköter ditt hår, hur du stylar det och hur stylingen håller. Tummen upp till er!

Som jag sa så känner vi varandra väldigt bra, oftast vet jag exakt vad kunderna vill innan dom vet det, eller åtminstone så vet jag vad dom menar utan att vi behöver bilder. Men det är alltid bra att ha med en bild att visa upp. Bolla med färgkartor, fler bilder och var beredd på att få lite motkrav. Ha dock i åtanke att det förmodligen aldrig kommer bli exakt så, men man ser åt vilket håll man ska jobba. Tänk också på hur stor inverkan stylingen har på färgen. Är den lika snygg även när du inte fixar håret? Eller är den lika häftig både i rakt och lockigt? Hur mycket skötsel är du villig att lägga ner för att få det resultat du vill ha? Vill du ha den igår eller kan du tänka dig en process på ett halvår? Jag ställer lika mycket krav (om inte mer) på mina kunder som dom ställer på mig. 

Lyssna och lita på din frisör! Känns det som att han/hon är osäker så var inte rädd för att fråga. Hon/han kanske inte använt den tekniken innan, eller helt enkelt inte har så mycket erfarenhet. Det är viktigt att våga säga sånt också och framförallt viktigt för dig att våga fråga! Kanske vågar ni testa första gången tillsammans? There’s always a first for everything. Det är väldigt skönt, tycker jag, när man får testa nya tekniker på kunder och dom har fullt förtroende för en. Det underlättar mycket!

Var beredd på att besöket kan ta tid. Jag klipper inte alla lika länge, varje gång. Vissa klippningar får man stå och fila på i evigheter och man blir aldrig färdig. Vissa färgningar behöver göras i många olika steg. En gång hade en ny kund bokat en tid för att färga sin utväxt. När hon sätter sig i stolen säger hon att hon ska vara hos kiropraktorn om en timme, och måste alltså gå om 40 minuter. Jag höll på att tappa hakan! Inte ens en klippning kan jag genomföra på den tiden, men hon resonerade att det “var ju bara utväxten..”. Färgen har en verkningstid på 30 minuter minst, men först ska jag lägga i den vilket brukar ta runt 15 minuter, sen ska den sköljas och håret ska fönas. Vi har nog alla räknat till mer än 40 minuter, eller hur? Stressa inte din frisör, det slutar oftast inte bra. Jag vill vara stolt över mitt arbete och kommer ta den tid jag behöver! Fråga på förhand (när du bokar din tid) om du vet med dig att du har ett viktigt möte du måste gå till, isåfall kanske ni får boka ett annat tillfälle.

Fråga din frisör om det är något du ska tänka på inför besöket så har du försäkrat dig om att förutsättningarna är de bästa för att besöket ska bli det bästa!

Och slutligen. Är du missnöjd, gå tillbaka! Var inte rädd för att se personen i ögonen och tala om vad som känns galet. Ge frisören en chans att rätta till sina misstag! Detta är otroligt lärorikt för även den mest erfarne frisören. Vi gör alla misstag någon gång i livet, men om vi aldrig får veta eller får chansen att fixa detta så är det du som förlorar mest på det. Känns det sen som att du inte kommer någonvart, att kommunikationen brister. Då har du åtminstone gjort allt du kunnat! Detta är också vanligt, och otroligt tråkigt! Det finns lika utbredd frisörskräck som tandläkarskräck och så vill jag inte att det ska vara. Vårt yrke innebär så mycket passion, kreativitet och glädje. Det vill man förmedla vidare via kunden! Då är kommunikation a och o.

Sitter ni inne på några egna tips inför frisörbesöket? Dela gärna med er av erfarenheter och upplevelser!

Skriv något

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.