Ärlighet varar längst…väl?

Hej på er! Idag har jag haft en väldigt slapp dag. Januari är en väldigt ojämn månad och ända sen vi började med balayage så har det blivit ännu mer ojämnt. Tidigare, före frihandsmålningens tid, så kom kunderna med 6-8 veckors mellanrum. Då kunde man inte få plats med nya kunder och det var alltid fullbokat, varenda sekund. Men sedan de flesta har börjat övergå till balayage eller någon form av färg som gör att dom kan gå längre mellan besöken, så blir det ju också glesare i schemat. Jag får ofta frågan om jag tar emot nya kunder, och det gör jag, men på mina egna villkor! Det ska vara roligt, kunden ska ha förståelse och framförallt ska kunden vilja ta hand om sitt hår lika mycket som jag vill ta hand om deras.

Okej, det här med ärlighet. Det är något jag värdesätter otroligt högt. Jag strävar efter att vara transparent mot mina kunder, alltså ärlig, och jag skulle aldrig försöka sälja en produkt jag inte tror på eller en tjänst jag egentligen tycker är överflödig. Även om det, som idag, betyder att jag förlorar pengar på det.

Som idag, Cecilia har inte varit kund hos mig så länge, vi har kanske setts 3-4 gånger, men jag känner 100% att hon förstår mig och jag henne. Hon kom till mig alldeles förskräckt och rädd för frisörer på grund av tidigare frisörbesök och jag fick städa upp ett rätt så illa gjort jobb. Som om inte det vore nog så jobbigt har hon dessutom dåligt vatten. Vi gör Crystal gel med jämna mellanrum och har hittills gjort balayage med. Nu var hon dock sugen på att bli mörkare.

Istället för att färga in henne mörkare (hon ville ha mörkare/mer skiftningar bara), vilket ändå inte kommer hålla särskilt många tvättar, så sa jag att jag tror vi skippar balayage/slingor idag och väntar ut utväxten istället. Jag hade satt av ca 4 timmar på henne, istället blev vi klara på 2 (Crystal gel + klippning.

Det här är ren inkomstförlust för mig, två timmar jag inte kan få betalt för, jag hinner inte få in en ny kund, MEN för mig betyder det att hon i längden kommer bli mer nöjd, jag har behållit min integritet och varit ärlig mot kunden. (Notera att det är skillnad på när JAG väljer att inte utnyttja tiden och när en kund helt enkelt ångrar sig och bara vill ha klippning av sina fem timmar bokade.)

Men så ville jag också visa er vad lite trix kan göra. Ni kommer se en stor förvandling på bilderna, från trött, slitet, gult och utväxt till mycket, mycket bättre. Det enda som gjort är som sagt att vi rensat bort metaller och klippt topparna. Samt stylat det. Ha det i åtanke när ni ser bilder på instagram/pinterest.

Före…
Efter…

Nu vill jag höra vad ni tycker! Skulle ni bli ledsna om frisören gav er ett ärligt tips och ni inte fick någon färg just den dagen, eller skulle ni hellre se att frisören gör vad som helst men att det kanske inte blir just det ni egentligen vill ha..?

4 kommentarer

  1. Alice 10 januari, 2019 at 20:59

    Öppen kommunikation är det viktigaste 😊 jag tycker du verkar vara så himla härlig, och duktig givetvis! Skulle gärna i framtiden, när jag har bättre ekonomi, gå hos dig 😄 för närvarande håller jag det ofärgat!

    Svara
    1. Alice 14 januari, 2019 at 12:01

      Tack! Jag hoppas vi ses i framtiden 😀 Ofärgat hår är som att hitta fyrklöver!

      Svara
  2. Tin 10 januari, 2019 at 21:42

    Jag har varit med om det senaste många ggr, det blir inte det jag vill ha 😢
    Jag uppskattar verkligen ärlighet och hade önskat att du var min frisör, jag förstår alltid det du förklarar och mitt hår har fått en fantastisk kvalité tack vare dina råd.
    Och det UTAN att vi ens har träffats! 🙏❤️🤗

    Svara
    1. Alice 14 januari, 2019 at 12:01

      Det verkar vara alldeles för vanligt 🙁 Det är iallafall kul att höra att du fått lite hjälp av mig 😀

      Svara

Skriv något

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.