← Tillbaka till allt om hår

MITT LIV SOM FRISÖR | pengar · 2017/09/04

Pengar är ett tabu-fyllt ämne. Man får inte säga att man har för mycket pengar och man vill inte erkänna att man har för lite. Jag har alltid varit en människa utan filter och pengar är inget som gör varken mer eller mindre för mig, om vi pratar status. Jag skulle vilken dag som helst kunna säga exakt vad jag tjänar och exakt vad jag har på kontot. Det är lite det vi ska prata om idag. Frisör-lönen och kontot.

När en kund bokar hos mig så frågar dom 50% av gångerna vad det kommer kosta. 10% av dom som frågar backar sedan och avbokar. Dom säger oftast något i stil med ”jag vet en annan frisör som tar mycket mindre än du” och jag vet inte riktigt om dom förväntar sig att jag ska sänka mitt pris eller bli ledsen och känna mig träffad.

Jag ska försöka förklara på ett så tydligt sätt som möjligt vart våra pengar går, varför vi blir hysteriska när kunder uteblir och varför vi egentligen borde ta det dubbla. Stick with me!

Först och främst. Vart tar våra pengar vägen?
Ni vet alla säkert till momsen, där försvinner en femtedel av kakan, oavsett. Förutom den så är det sociala avgifter och skatt. Skatten beräknas på vinsten (beroende på bolagsform såklart) så den kan man inte riktigt räkna bort från början, även om många företag gärna vill räkna så, det ser bättre ut. De flesta revisorer säger att man grovt räknat kan ta bort 50% av det man får in, det försvinner i ovan nämnda avgifter. Sen kostar givetvis lokalen man befinner sig i, kassasystem, bokningssystem, kortläsare (bara dessa tre kostar flera tusenlappar i månaden) inredningen, kanske ett lån man tagit för att starta verksamheten, produkterna vi använder på kunden (allt från handduk, folie, penslar till schampo och vax), verktygen vi använder som innefattar sax/kam/plattång/locktång/kniv osv. Vet ni att en sax kostar allt mellan 2-20 tusen. Det beror på om man verkligen satsar på klippning eller inte såklart. Vet ni vad mina färgpenslar kostar? I snitt 100:- styck. Dom går sönder, dom blir missfärgade och dom försvinner. Köper nya med jämna mellanrum. Sax bör man byta vartannat år och slipa varje. Man har minst två.
Sen kostar elen, marknadsföring, telefon, internet, kaffe till kunderna (jag lägger ca 1000:- på kaffe varje månad) mjölk, socker, te, honung, kanske någon kaka då och då, toalettpapper, tidningar. Nuförtiden kostar även påsarna som vi skickar med er produkter i. Vet ni vad en påse kostar på fakturan? Sju kronor. För mig alltså. Inte för dig. Utöver allt detta så tror jag också att ni önskar att vi gick på utbildningar, visningar och inspirationskvällar. Allt sånt kostar. Givetvis resan dit också, nu bor jag lyckligtvis i Göteborg och det är en del kurser där, men nästan överallt utom i Stockholm får man ju resa en bit för att gå på kurs. Jag har inte ens nämnt lönen än. För tro det eller ej. Ibland finns det inte pengar kvar till lön.

I dom pengarna som vi tar betalt för att fixa ditt hår så ingår allt ovan. Som ni kanske märkt så har jag inte nämnt något om salongsrenovering eller buffert. Pension. Sparande. Semesterersättning. Ob-tillägg. Om-skolning. (för vi frisörer har dessvärre inte särskilt lång livstid.) Det vi tar betalt räcker oftast bara till plus minus noll. Så när en kund skiter i sin tid (glömmer, struntar i, tappar bort etc) så går vi helt enkelt minus. Den eller dom timmarna finns ingen inkomst. Det betyder att elen, hyran, de anställdas lön, telefonen, internet, kassa-bokning-kort-system, inredningen och marknadsföringen ska på något sätt betala sig själv. DÄRFÖR, och enbart därför, skickar jag ut en faktura när någon inte bryr sig om att avboka sin tid och inte låter mig hitta någon annan som gärna vill fylla den platsen. Inte för att statuera exempel eller vara elak. Jag vill också ha middag på bordet eller en semester åtminstone vart femte år.

Skärmavbild 2017-09-02 kl. 21.32.11

Varför tror ni att jag gick in och jobbade en vecka efter att dom skurit upp hela magen och lappat ihop den igen? Det hade absolut INGET att göra med att jag älskar mitt jobb. Jag grät innan jag skulle till jobbet, och jag bröt ihop så fort jag satte mig i bilen hem igen. Jag grät hela tiden. Jag gav upp några gånger. Mentalt. Men rent fysiskt, för att kunna överleva rent ekonomiskt, så höll jag skenet uppe. Jag tog mig till jobbet. Jag tog djupa andetag. För det finns ingen inkomst om jag inte har kunder.

Låt mig jämföra med ett exempel. Säg Ica. hmm. Säg flingorna. Dom kanske kostar 20:- men Ica har inte köpt in dom för 20 kronor. Ica har räknat med en liten procent för att täcka alla ovan nämnda kostnader, men dom räknar också in en liten vinst. En vinst som ska kunna ge dom en buffert som senare ska kunna ge dom möjligheten att expandera. Hur många Ica finns det idag? Det är DEN kostnaden som vi saknar. Eller inkomsten rättare sagt.

Nu drömmer jag inte om att expandera. Jag ÄLSKAR min salong. Jag älskar storleken på lokalen, antalet personer som jobbar där, kunderna och läget och ALLT. Jag vill inte flytta eller byta lokal, om så ens ett kvarter bort. Den ligger helt perfekt. Men jag drömmer om att ha en stadig inkomst. En lön att räkna med. Jag har inte bett om att bli rik, jag har hela tiden varit klar och tydlig. Vi frisörer blir inte rika! Folk tycker inte vi ska sticka ut näsan och ta så mycket betalt för en ynka klippning. Folk förstår inte heller att vi är hårt arbetande konstnärer som jobbar på ackord. Även om du som anställd har en timlön eller månadslön så är provisionen rörlig och den beror HELT och hållet på pengarna som kommer in i kassan. Det har inte något att göra med antalet behandlingar utan baseras enbart på kassaflödet. Jag lovade att vara så tydlig som möjligt. Du betalar egentligen inte tid för klippning. Du betalar för min tid. Hur du sen väljer att spendera den, är upp till dig. Om du väljer att komma fem minuter för sent, ringa ett samtal, gå på toa och sen sätta dig i stolen kvart över. Då tar jag betalt för den kvarten med. Annars hade jag bokat in en kund som faktiskt respekterar min tid och sitter i stolen prick. Hen får också en sjujäkla styling på samma tid som du bara hann med klipp och fön. Förstår du?

IMG_0985

 

Man ska inte hänga upp sig på pengar, pengar är inte livet och pengar kan inte köpa lycka. Och som jag inledde inlägget med så är det tabu att prata om pengar, särskilt att man vill ha mer. Hysch! Men jag kommer fortsätta höja mina priser, för jag är fullbokad. Jag har inga tider efter 16 kvar detta året i princip. Jag har inga HELT tomma dagar detta året. Jag har inte många tider överlag kvar i december. Det finns absolut INGEN anledning att jag ska ha ett sådant fullbokat schema och inte kunna ta ut lön. Men så ser det ut. Om man kikar lite i dom frisörgrupper som finns på Facebook så ser man varenda en kämpar för att få ihop privatlivet. Men vi älskar vårar jobb. Vi kan inte tänka oss ett liv utan att vara frisörer. Så vi biter ihop, sväljer ner den stora gråtklumpen som växer för varje gång ens sambo får betala återigen, och man älskar sitt jobb. Min stora passion, förutom bara att vara en frisör, är också att ALLA vi som är frisörer och tar yrket på stort allvar ska få bättre arbetsförhållanden. Jag blir på riktigt ledsen när jag ser alla dessa kämpande frisörer som måste ventilera bland andra frisörer om den utskällning dom fick idag för att dom vågade ta ”rätt” betalt. Alltså inte gett den vanliga rabatten. Vilket annat yrke känner ni till där man inte bara jobbar de 9 timmarna (ofta utan lunch, toalett-paus eller en bensträckare) utan man sitter hela kvällarna och svarar på sms, mail, letar inspiration och pusslar med tidsbokningarna. Man utbildar/uppdaterar sig några gånger om året. Man jobbar med kemi och i en miljö som sliter både på kroppen och hälsan… Vilket annat yrke som är liknande tjänar man runt 15.000 i månaden? Kom summan som en chock? Den är alltför vanlig och är mer ett snitt än ett lägsta. 

Det var längesen jag slutade tänka på kundens plånbok men jag har inte riktigt kommit till att tänka på min egna. Jag ber inte om ursäkt när jag tar betalt, det märker jag att många andra gör. Man skruvar sig vid kassan, man drar av en hundring där och man bjussar på ett schampo där. Det har jag slutat med. Men däremot är prissättningen inte rätt än. Den täcker inte min framtid. Jag tycker som så (och tro mig jag vet att detta låter hårt men det är inte så jag menar) att om du inte har råd att gå till MIG (eller den frisören du går till) så finns det andra som är villiga att ta bra mycket mindre betalt, men det finns också andra bakom dig som står med handen i luften och vinkar för att få vara först att ersätta din plats hos mig. Det är också upp till dig att ha reda på din egna ekonomi. Har du inte råd med klippning varannan månad kan man lägga upp en plan för hur du kan gå mer sällan, men be inte mig förstöra min egna framtidsplan för att du verkligen, verkligen, verkligen vill klippa dig just nu. 

20988404_10154881060038170_4267330218043780194_o

Kan fortsätta i evigheter men jag tycker också att ni ska läsa detta inlägg som är skrivet av Celina Rydén. Ni har säkert sett den innan men är så spot on.

Återigen, dessa inlägg är inte till för att samla kramar och få ömkande blickar. Dessa inlägg är till för att öka förståelsen för din frisör. För att du ska kunna hjälpa din frisör att hålla i längden. För tro mig! En dag kommer alla dessa saker bli överväldigande och hen kommer ge upp. Det har hänt så många gånger. Frisörer blir utbrända på grund av stress. Antingen psykiskt eller kroppsligt. Som sagt, detta är inte den enda branschen som är drabbad men det är den bransch jag kan. Om du är i en annan bransch får du mer än gärna dela med dig av dina tankar och erfarenheter så att fler kan förstå även din bransch. 

Tack för att du läst ända hit! <3 

Kom ihåg att inlägget inte är personligt inriktad till någon individ. Detta är samlade tankar från snart 15 år i branschen.

16 Responses to “MITT LIV SOM FRISÖR | pengar”

  1. Lena

    Be inte om ursäkt!
    Du vet att vi är många som älskar hur du tar hand om vårt hår!
    Vi går till dig av en anledning och vi betalar gärna, och vill att du ska ha det bra.
    Vi och vårt hår vill inte vara utan dig. 💞

    Svara
  2. Agneta

    Otroligt bra skrivet, jag kände mig väldigt träffad där du beskrev hur man vrider och prutar ner sitt pris när man står vid kassan och ska ta betalt, trots att jag har vart snar 30 år i branschen😨. En bransch som jag förståss älskar.😍

    Svara
  3. Mikaela

    Jättebra skrivet och som endast utifrån kundperspektiv och mitt egna såklart så betalar jag gärna lite extra för ett frisör besök och inte inbart för att jag vill/behöver klippa mig eller färga håret eller vad det nu kan vara utan för tiden! Alltså för mig att gå till frisören och bli omhändertagen i 1-2 timmar är det bästa som finns! För mig är det att jämföra med en timma behandling på spa, och vad kostar inte det?? Men däremot har jag många gånger upplevt innan ett frisör besök att jag aldrig vet vad det kommer att kosta. Det är mycket från-priser vilket kan göra många nervösa. har vart med om när man står i kassan får man en chock för att det har svävat iväg fullständigt. Sen från en frisörs perspektiv så är det såklart helt omöjligt att veta exakt vad det kommer kosta då det är baserat på många olika faktorer, det innebär att vi hamnar lite i moment 22. Men återigen bra skrivet för jag tror inte alla förstår hur livet som frisör ser ut eller hur många omkostnader som måste täckas osv!

    Svara
    • Alice

      Tack vilken bra kommentar! Håller absolut med att kunden måste få veta kostnaden innan! Tror det hänger ihop med att frisören tror att dom ska skrämma iväg kunden genom att säga vad det verkligen kostar… dumt egentligen! 😊😊 Bra det där med spa! Så bra jämförelse! ❤️

      Svara
  4. Jessica

    Instämmer i alla kommentarer!
    Vi har bara träffats 2 gånger nu men med den proffsighet, service, trygghet, ödmjukhet och kompetens är helt otrolig!!!
    På kort tid med de produkter som du rek. har jag fått ett helt annat hår, ett friskare hår 💖
    Och besöket idag, älskar’t- känner mig så fin!
    Njöt som bara den och kopplade av för fullt av egentid.
    Va rädd om dig! 🌸💕

    Svara
    • Alice

      Gulledig! Så himla kul att ha dig i stolen ❤️❤️ Ditt hår blev ju helt magiskt! Längtar tills filmen är klar 🤤😉

      Svara
  5. Alice

    Helt rätt! Struntar någon i att dyka upp eller inte håller reda på sina tider ska dessa givetvis betala för det. Ställer du dig på samma sätt till sjukdom som uppkommer sent? :)

    Svara
    • Alice

      Beror på! Man märker ju rätt fort om någon är ”sjuk” ofta på sina frisörbesök… om det sätts i system så fakturerar jag såvida dom inte Vidar sjukintyg. Men vi har rätt tajt kontakt med våra kunder, vi litar på dom för det mesta. Det har mycket att göra med HUR man hanterar situationen för min del. Om dom är ångerfyllda och verkligen ledsna så är jag ju ingen djävul som ba ”nä sorry kommer en fordran på 30000 i lådan snart” 😅😅 men om dom lämnar ett meddelande på svararen där dom säger ”jag avbokar min tid” en timme innan bokningen är, då kommer det en faktura illa snabbt. För mig handlar det mycket om respekt! Respekterar dom min tid så respekterar jag deras anledning 😊😊

      Svara
  6. Percy

    Kloka ord och självklara hade man kunnat hoppas. Hade jag inte bott så långt ifrån hade jag stått i kö för en tid hos dig. Man får vad man betalar för. När jag var student gick jag alltid till en frisörskola och fixa håret, billigt och jag har alltid varit nöjd. Men sen kunde det ju ta flera timmar för en klippning och kanske en dag för klipp och färg. (Klipp förmiddag tillbaka em för färg). Det hade jag aldrig haft tid med nu så nu betalar jag istället för all den erfarenhet och kunskap som min frisör har arbetat upp. Alla ska kunna leva (och inte bara överleva) på sin lön.

    Svara
  7. Sofi

    Jag betalar lätt 1500 för en klippning på 30 min, för den frisören e snabb å kan sin sak, med mitt tjocka hår!
    Men Alice…kanske du tycker 1500 e för liiite för en halv timmes klippning?😉😉å jag e alltid 10 min före, köper hårprodukter varje gång. Nä vad fan, 70.000 vore väl så du blev nöjd för en halv timme! Sluta dra alla kunder över en kam….jag har alltid hållit tiden, å blir det 1496, så ger jag alltid 1500 å säjer behåll växeln!
    Å Alice….jag har ALDRIG klagat att det e för dyrt! Kanske du inte skulle dra alla över samma kam, då det finns bra kunder som jag, som unnar mej frisör besök regelbundet var sjätte vecka! Å jag klagar aldrig, min frissa e guld värd🤗🤗🤗

    Svara
    • Alice

      Tack för din kommentar! Är inte riktigt säker på om jag ska ta den ironiskt eller så, men jag säger inte att ALLA kunder klagar, likaväl som jag inte påstår att ALLA har fett hår. Dom som känner sig träffade eller undrar vad det är som kostar hos frisören kommer få en upplysning och dom som vet med sig att dom betalar sin frisör med glatt humör dom kommer inte heller känna sig träffade. 1500:- för en klippning på 30 minuter låter ju alldeles utmärkt, det måste vara en riktigt duktig frisör! Det finns alltid undantag som bekräftar regeln och isåfall tillhör du nog snarare den skalan. Detta tillhör dock ett av de allra största och vanligaste problemen i våran bransch och det är något som diskuteras mycket frisörer emellan. Tråkigt om du uppfattade det som att jag skrev att alla kunder klagar på priset. Tror visserligen jag inledde inlägget med att ca 10% av 50% klagar öppet på priset. Av dom nya sökande. Men kul att du är så nöjd med din frisör och ger dricks då och då! 😊❤️

      Svara
  8. Tin

    Du har så rätt i allt vad du skriver!!! Men jag blir chockad över att folk är så respektlösa. Bra att du uppmärksammar detta.
    Hade jag bott närmre hade jag också varit en trogen kund hos dig! Kanske kan göra ett gästspel någon gång 😘

    Svara

Leave a Reply