← Tillbaka till allt om hår

MITT LIV SOM FRISÖR | när kunden inte lyssnar · 2018/01/06

Ett av dom absolut mest frustrerande sakerna med mitt jobb är när kunden inte lyssnar. Exempel:

Jag tycker mitt hår känns risigt hela tiden jag använder oljor och inpackningar jämt!

Varpå jag delar med mig av min kunskap och mina erfarenheter och förklarar att arganolja inte är ett bra alternativ och att man måste satsa på ett bra shampoo och balsam FÖRST av allt. Eftersom jag har lång erfarenhet så kan jag också omedelbart känna om det är handhavandefel eller om håret faktiskt är risigt.

Nej jag tror inte på balsam och jag har hört att Arganolja är det bästa så det tänker jag använda. Finns det inte någon stylingprodukt jag kan ta i?

Detta är ett exempel och min fråga är… Vad behöver du mig till? Om du redan vet vad som är bäst så borde ditt hår kännas grymt!

Jag tror att detta är en personlighetstyp faktiskt. Man är inte nöjd, men man kan absolut inte ta till sig andra människors råd. Ni har säkert en sån människa i närheten. En som kanske frågar vad ni har för shampoo och balsam, preventivmedel, solskyddsfaktor eller bil. Och varje sak du nämner får samma svar;

Den har jag provat och det funkar INTE på mig.

Och många gånger vet man eller åtminstone misstänker, att hon/han har förmodligen inte ens provat eller i alla fall inte använt på rätt sätt.

Jag stöter ofta på dessa personligheter i mitt jobb och det är så energikrävande att diskutera i motvind. Med ALL min erfarenhet och min ivriga vilja att tänja på gränser och tänka utanför boxen så brukar jag kunna lösa det mesta. Men här är det som att det är bottenlöst. Det känns som att all information försvinner in i det tomma intet. Kunden LYSSNAR inte, för hen har redan bestämt att inget funkar.

I många fall, och det kanske låter löjligt, men det är det enda som mottages väl, så säger jag följande;

  • Du har en speciell hårtyp som är mycket ovanlig, du kan inte använda dig av traditionella knep utan måste tänka helt annorlunda. Jag rekommenderar ….

Jag drar alltså en vit lögn. Folk älskar att höra att dom har något ovanligt. I dessa fall så har hen oftast ett negativt synsätt generellt så det kan nästan upplevas som positivt att ha ett ”dåligt/speciellt krävande” hår.

Jag säger det jämt, det borde ingå psykologi i våra utbildningar.

Skärmavbild 2018-01-04 kl. 10.02.12

En annan vinkel på det hela är när kunden tror man ljuger. Dom tror man vill sälja produkter eller behandlingar. Dom har läst något annat i Aftonbladet. Deras förra frisör (lägg märke till FÖRRA) sa något annat. Listan kan göras lång.

Silikoner, alkohol och arganolja är klassiska såna exempel. (Olaplex med men jag har ju avslutat det kapitlet på youtube.)

  • Silikoner får oförtjänt mycket skit på nätet. Det finns bra och dåliga silikoner. Vissa har ett syfte, andra är överflödiga. Vissa BEHÖVER du om du färgar/bleker håret. På riktigt!
  • Alkohol sägs ju torka ut håret, och är det en av de första tre ingredienserna så KAN det göra det (med betoning på -kan- eftersom det kan finnas en poäng med det samt kompenserande ingredienser) men för det mesta är det en lösningskomponent, inte sällan ihop med silikonerna.
  • Arganoljan får oförtjänt mycket hyllningar på nätet. Särskilt av dom här som trycker ner silikoner. Hur tänker man då? Arganolja skapar otroligt mycket beläggning, bland de värsta jag stöter på i mitt jobb. Det är exakt det man beskyller silikonerna för (som kan vara lika flyktiga som vatten men nu känner jag att det börjar handla mer om ingredienser än själva ämnet så vi lämnar det).

hmmmmm vart ville jag komma…? Tappade ni också tråden?

Jo, jag stöter ofta på dessa självlärda produktexperter och det är svårt att rucka på deras sanning. Men håren är OFTAST i riktigt dåligt skick. Tidigare har jag försökt och verkligen övertyga dom, men av någon anledning så är en beautybloggares ord mer sanna än mina som grundar sig i erfarenhet och kunskap, snarare än vad som är hett på marknaden nu. Eller ger bäst reklampengar.

Om jag märker att dom inte lyssnar på mig och att MINA råd inte går igenom, så gör jag mig av med kunden. Jag kan inte jobba så. Jag kan inte göra ett bra jobb utav ett dåligt material. Plus att det tar så otroligt mycket energi. Kanske låter som jag stoppar dom i en säck och gräver ner kunderna men jag kan faktiskt säga rakt ut att jag inte kan jobba så om kunden inte följer mina råd. Jag ställer krav helt enkelt.

Det går hela tiden att återkomma till samma sak. OM det hade varit lika bra med Ica/åhlens/kicks produkter så hade vi haft mycket lättare att sälja dom på salongen eftersom dom har ett bättre pris. Men vi tycker inte dom fyller kraven. Vi har valt just dom produkterna som vi har på salongen (bland 1000-tals märken) för att dom passar våra färger, filosofier och har förmodligen vunnit över våra hjärtan i några tester vi gjort.

Som vanligt så skriver jag utifrån min bransch för det är den jag kan bäst. Om du jobbar i en annan bransch där du har kunder som du ska råda saker, berätta gärna vad DU tycker utifrån ditt yrke! Vi behöver alla lite mer förståelse för varandra. 

Puss!

Leave a Reply